این مطلب را خواهش میکنم حتما تا انتها بخوانید

روزی که پسرم برای کلاس اول ابتدایی بردم سنجش، خیلی خوشحال بودم که سنجش با موفقیت بوده و پسرم تقریبا باهوش است .
از اناق که بیرون آمدیم دیدم مادری اشک میریزد و التماس میکند تا دوباره از فرزندش سنجش به عمل آورند اما مسوولان نمیپذیرفتند. محدود بچه هایی بودند که میبایست در مدارس خاص خودشان آموزش ببینند!
همسرم معلم مدارس دانش آموزان کم توان ذهنی بود و خود در طرح سنجش شرکت داشت به همین دلیل من پدر مادرهایی را میشناسم که به سختی با فضیه ذهن ناتوان فرزندشان کنار می آمدند حتی در مواردی نیز بحث و جدل آنچنانی در خانواده به راه می افتاد. پدر یا مادر یا هردو تصور میکردند دنیا به آخر رسیده و من نیز در افکار آبی خود به فرداهایی سرشار از خوش بختی می اندیشیدم چرا که پسرم را بر فراز بلندی های علم میدیدم. روز ها و ماه ها و سال ها گذشت و گذشت و گذشت….
از ثبت نام فرزندم در کلاس های خصوصی و زبان انگلیسی و آواز و نوازندگی دریغ نکردم. برای آموزشش جویای بهترین مدرسه بودم. شاید تدریس متوالی در مدرسه ی تیزهوشان ناحیه ی دو شیراز باعث شده بود که مثل پدر و مادران دانش آموزان خودم مدام در پی این باشم که کدام کلاس و کدام معلم بهتر است و….
من و همسرم در دو جهت مخالف یکی تیزهوشان و دیگری مدرسه کم توانان ذهنی مشغول به کار بودیم. باز سالها گذشت و حالا فرزندم با یک دنیا ناامیدی در رشته ی مهندسی عمران مشغول به تحصیل است! اکثر دوستانش نیز اینگونه اند. نی نی پرارین میدانم که از پس آن همه تلاشهای شبانه روزی حالا باید امکاناتی فراهم آورم و فرزندم را بدون داشتن مهارت لازم روانه ی بازار کار نمایم در غیر اینصورت باید شاهد بی کاری و بی هدفی و سردرگمی اش باشم.
🔻 و اما مطلب اصلی اینجاست:
شاگردان همسرم را گه گاه میبینیم. یکی با مهارتهایی که در مدرسه استثنایی آموخته به کار تودوزی مبل مشغول است. دیگری دفتر باربری دارد. آن یکی مغازه ی دوچرخه فروشی در دروازه اصفهان دارد. یکی دیگر نمایندگی فروش موتور سیکلت، آن یکی به پخت بهترین غذاها در رستوران مشغول است. آن دیگر خشکشویی دارد و ….و….و….
ما کجای کاریم؟! با فرزندانمان چه کردیم؟ این بود بهشت رویایی که برایشان ساختیم؟!!! من حالا به این نتیجه رسیده ام که ای کاش به جای آن همه کلاس های خصوصی پر هزینه، پسرم را به تعمیراتیها سپرده بودم تا شاگردی کند و بیاموزد آنچه را که باید می آموخت! بیاموزد آنچه را که در مدارس ما با آن سیستم آموزشی غلط ‌یاد نمیدهند. پدر و مادر عزیز شمایی که به دنبال سعادت و خوش بختی فرزند دلبندت هستی، از تجربه های ما درس بگیر و از راهی را که ما به اشتباه رفتیم هرگز و هرگز گذر نکن. سعی کن فرزندت در کنار تحصیل مهارتهای اساسی را نیز بیاموزد.
ازطرف #دبیر_تیزهوشان ناحیه دو شیراز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *